edjeinestland.reismee.nl

Tallinn baby

Tere!


Het is alweer een tijd geleden dat ik wat op het net gezet heb, oftewel bloggen. Bloggen is echt niets voor mij, iedereen kan schrijver worden door de gekste dingen en gebeurtenissen vrij te geven aan het world wide web. Ik doe het voor familie en vrienden en als extern geheugen. Wat plaatjes en video's zijn cool voor lange afstanden!

Ik kan me nog goed de dag van mijn aankomst herinneren. Dat is 3 januari, nu zitten we in maart! Ondertussen heb ik 4 weken stage in Põlva succesvol afgesloten. Sinds afgelopen maandag ben ik begonnen aan mijn volgende stageplek: 2 weken terug naar Tallinn.
Een beetje afgelegen, tussen Russisch geweld. Het klinkt een beetje raar, maar ik begin net een beetje Ests te leren en te gebruiken, kom ik hier tussen een Russische gemeenschap. Het zit hum een beetje in de geschiedenis, maar dit land is nog vrij jong en door de oude Sovjet zijn hier veel Russen komen wonen en veel Estlanders naar Siberie gedeporteerd. Veel Russen weigeren Ests te leren/praten, maar in het algemeen wordt het wel opgenomen. Toch is het een soort schijn tweetalig land. Er heerst soms een grimmige sfeer. Mocht je meer willen weten over de geschiedenis hiervan, gebruik dan wikipedia oid.
Anyhow, ik probeer zo trots dat ik ben om een andere taal toe te passen, met mijn hoofd tegen de muur aangebeukt. Figuurlijk dan. Mijn supervisor praat gebrekkig Russisch, ik nietsj, de client/patient gebrekkig Engels. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? English it is! Ik kan er wel om lachen...


De mensen zijn hier aardig, bereidwillig om mij te helpen in welke situatie dan ook. Het scheelt dat ik al een beetje bekend ben in het centrum. Welke kaartjes ik moet kopen voor het openbaar vervoer, waar de lekkere en cheap food spots zitten, free wifi + goede koffie/thee, sight seeing places en het uitgaansleven. Het is anders dan Tartu, noem het maar een studentenstad, waar 1 op de 4 student is. Tallinn, de hoofdstad heeft daarentegen 400.000 inwoners. Alles is groter en verder uit elkaar. Bovendien ken ik hier ook al mensen van de taalcursus in januari wat enorm scheelt!
Als je me online aantreft, op facebook of messenger, is dit momenteel niet op mijn kamer want deze is webloos. De avonden vul ik met lezen, te lange powernaps, koken, sporten en hangen. Thanks Gene voor Californication S1, thanks Ireen voor Heroes S3, thanks Emil voor 2 and a half men (en de pc hulp), pappie voor alle steun!!

Als alles mee zit kom ik mid april terug naar Nederland om natuurlijk koninginnedag te vieren. 1 mei, next stop: it is time for Portuguese sunshine!
Ik ben enorm blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Erasmus life is een periode om niet te vergeten. Ook al voelt het niet zoals het echte Erasmus leven, omdat ik 'werk'. Ik ben weg uit de sleur, weg van mijn hokjesleven, structuur en iets totaal anders. Ik ben nog nooit alleen ergens voor langer dan een paar dagen weg geweest, en nu een semester!Kick ass! Genoeg euforisch gezever.

Nagemist!

PS er is iets mis gegaan met het uploaden, dat komt zo snel mogelijk!

Reacties

Reacties

Clito Rus

Ik ben de op 1 na kleinste rus, mijn kleine broertje is een plaaggeest ;-)

Tof dat een leuke tijd hebt bro, zie je snel weer!

eamdegroot@gmail.com

He Edwin, leuk om je verhalen te lezen .... goed man dat je het gevoel hebt de juiste keuze gemaakt te hebben.
Ik had je graag op gezocht, maar zie het land en het klimaat toch niet zo zitten. Ik zie mezelf niet alleen in een druilerige stad rondlopen. Hier gaat alles oke Alleen heeft kees zijn arm gebroken, van zijn fiets gevallen. Als antroposofische moeder vind ik het wel oke dat je je sávonds moet vermaken met lezen e.d. Kom je goed bij jezelf aan.
Hou je haaks, kus El

Cynthia

He Edwin!

Gaaf om al die verhalen te lezen. Altijd leuk om te horen hoe het leven er in een ander land er aan toe gaat. Wel beter dat je daar een paar mensen om je heen hebt die je al kent.

Hoe staat het met je Ests tot nu toe ;) ?

Leuk om te lezen je geen spijt van deze reis hebt. Ik denk ook wel dat je er heel veel aan hebt.
Ff weg uit Nederland en andere gewoonten leren kennen etc..

Ik lees dat je weer snel naar Nederland komt. Geniet er nog van daar en tot snel!!

x
Eric en Cynthia

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!